home

I en klasse for sig


Sally Andersons studium i den danske folkeskole er et forsøg på at forstå hvordan børn lærer at agere i skoleklassen og skabe forskel og lighed mellem hinanden. Skoleklassen som fænomen er i Danmark inkorporeret i en "enhedsskole" - målet og idealet er nemlig, modsat mange andre steder i verden, at børn går sammen i "klasser for sig" i hele ni eller ti år, i tryghedens navn. Fra et skolepædagogisk synspunkt betragtes klassen som grundlæggende for både social og faglig læring.

Fokusering på kontinuitet - på at gøre "det vi plejer" sammen med "dem vi kender" - udgør en kulturel model der virker naturlig og selvfølgelig. Skoleklasser der bevares samlet gennem mange år, markerer ifølge Sally Anderson en måde at praktisere forskel og lighed på som giver et godt indblik i hvordan forskel og lighed i det hele taget praktiseres i danske institutioner.

 
Titel: I en klasse for sig
ISBN: 978-87-412-0341-0
Antal sider: 267
Udgivelsesår: 2000
Forfatter(e): Sally Anderson
 

Pris:
80,00 kr.

Udarbejdet af: Mediastyle.dk